Midtnordisk arkeologisymposium 1999

Trondheim 28.- 30. mai

av (redaktør).

Tapir akademisk forlag 2003 Heftet

Boken presenterer artikler basert på innholder fra Midtnordisk akeologisymposium i Trondheim 28.-30. mai 1999. Symposiet hadde to tema: Tidlig bosetning i Midtnorden, og Kommersiell og kulturpolitisk bruk av arkeologi. Har litteraturlister.

Denne boken er den tredje i serien Vitark - Acta Archaeologica Nidrosiensia, som utgis ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Vitenskapsmuseet, Seksjon for arkeologi og kulturhistorie. I dette tredje nummeret, Midtnordisk arkeologisymposium 1999, presenteres en rekke interessante artikler basert på innleggene fra symposiet. Midtnordensamarbeidet er et av de mest vellykkede blant mange gode fellesnordiske tiltak. Det midtnordiske arkeologisymposiet i Trondheim, 28 . 30 mai 1999, inngikk i dette samarbeidet. Arrangører var Midtnordenkomiteen representert av Sør-Trøndelag fylkeskommune og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Vitenskapsmuseet. Alle arkeologiinteresserte i Midtregionen var invitert, slik tradisjonen er for disse møtene. Mer enn hundre personer deltok. Symposiet i Trondheim var det tredje i rekken. Tidligere symposier har vært avholdt i Vasa i 1991 og i Härnösand i 1995. Symposiet i 1999 hadde to tema: .Tidlig bosetning i Midtnorden. og .Kommersiell og kulturpolitisk bruk av arkeologi.. Dessuten inngikk en kulturhistorisk båttur langs den midtnorske kysten. Slike samlinger styrker vennskapet og legger grunnen for en god framtid for midtnordisk samarbeid innenfor arkeologien, samtidig er de et middel for å øke toleranse og bryte grenser.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788251918763

EAN 9788251918763

Serie Vitark : acta archaeologica nidrosiensia (3)

Språk Bokmål Flerspråklig Engelsk Svensk