Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
I mesterlære finner læringen sted i den situasjon hvor læringen skal benyttes. Dette motvirker det praksissjokket som i dag kan prege overgangen fra utdanning til arbeid. Forfatterene tar utgangspunkt i den tradisjonelle formen for mesterlære og drøfter dens relevans i en moderne pedagogisk sammenheng. Har litteraturliste, ordforklaringer, navne- og stikkordregister.
Omtale fra forlaget
Boka tar opp hvilken relevans mesterlære har i dagens pedagogiske sammenhenger. Skandinaviske forfattere belyser ulike former for mesterlære ved eksempler fra vidt forskjellige områder som skredder- og smiefag, musikk, idrett og medisin, salg og forskning. Antropologen Jean Leave og filosofen Hubert Dreyfus belyser læringsformen teoretisk. Mesterlære står for et paradigmeskifte, et endret syn når det gjelder læringsteori. Implisitt handler dette om kritikk av vårt utdanningssystem, dvs all institusjonalisert utdanning. Boka passer spesielt for profesjonsutdanningene og de som arbeider med planlegging og innovasjon i utdanningssystemet.
Forlag Ad Notam Gyldendal
Utgivelsesår 1999
Format Heftet
ISBN13 9788241710117
EAN 9788241710117
Språk Bokmål
Sider 248
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket