Messuskyringar

norrøne messeforklaringer i norsk oversettelse

festsktift til førsteamenuensis Jan H. Schumacher

av (redaktør), Elise Kleivane (oversetter), Sigurd Hareide (medarbeider) og Instituttet for sammenlignende kulturforskning (utgiver).

St. Olav forlag 2014 Innbundet

Den kristne kult stod i sentrum av middelalderens kultur, med den hellige messe som det selvsagte midtpunkt. Den ble feiret på latin, et språk som var fremmed for folk flest. Men betyr det at messen og de andre kirkelige ritualene var uforståelige for folket her nord, eller at lekfolket var så passivt som mange synes å mene? De norrøne messeforklaringene, messusk.ringar, der de latinske ritualene forklares på folkespråket, tyder på noe annet.

Med denne boken er disse viktige kildene til kunnskap om kirke- og kulturliv i norsk middelalder for første gang gjort tilgjengelige i moderne norsk oversettelse.

Norrønfilologen Elise Kleivane står bak oversettelsen, mens teologen Sigurd Hareide har skrevet innledningen. Teksten settes inn i en bred sammenheng, og det gis nyttige kommentarer og opplysninger underveis i oversettelsen.

Boken er tilegnet førsteamanuensis i kirkehistorie, Jan H. Schumacher, som i 2014 avslutter et langt yrkesliv ved Det teologiske Menighetsfakultet. Gjennom sin undervisning og forskning har han åpnet manges øyne for en dypere forståelse av middelalderens kirke og spiritualitet. Hans forskerprofil tegnes av professor Oskar Skarsaune. Det gis også en oversikt over Schumachers produksjon, til glede for enhver som vil utdype sin kunnskap om middelalderens kirkeliv.

Forlag St. Olav forlag

Utgivelsesår 2014

Serie Instituttet for sammenlignende kulturforskning, Serie B, skrifter (149)

Omtalt person Jan H. Schumacher

Språk Bokmål Nynorsk