Merovingernes skatt

Publica 2013 Innbundet

Arkeologen Torkjel og stipendiaten Helen graver ut en gammel båt i den legendariske russiske oldtidsbyen Holmgard ved Novgorod. Dette er begynnelsen på en nervepirrende skattejakt som fører oss tusen år tilbake i tiden. Utgravingene blir sponset av en rik skipsreder som er meget opptatt av den norske vikingekongen Olav Tryggvason. Hans teori er at Olav Tryggvason fikk tips om en enorm skatt dypt under Salomos tempel i Jerusalem og at han var den egentlige stifter av Tempelridderordenen. Sporene leder arkeologene til Grønland, men de er ikke de eneste som er ute etter skatten.Hans J. Rosenfeld er født i 1945 og bor på Ås i Akershus, der han studerte ved Universitetet for miljø- og biovitenskap. I hele sitt voksne liv har han vært forsker og tok doktorgraden innen fagområdet mat- og plantevitenskap. Etter å ha publisert utallige vitenskapelige arbeider våknet interessen for å skrive romaner. Merovingernes skatt er hans debutroman.

Forlag Publica

Utgivelsesår 2013