Menneskerettigheter

vestlige, universielle eller begge deler?

Humanist forlag 2007 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Fredsforskeren Johan Galtung går i denne boka inn i en debatt om menneskerettighetene er universelle eller kun et produkt av vestlig historie. Han hevder at menneskerettigheter må baseres på fellesmenneskelige behov og sosiale kulturer og prosesser, og at de må utvikles gjennom dialog. Denne utgaven er revidert og oppdatert som en følge av terrorangrepet i USA 11. september 2001 og de endringene i verdensbildet som dette medførte.

Johan Galtung: Menneskerettigheter . vestlige, universelle eller begge deler? (revidert utgave)

Ettersom det er ti år siden Johan Galtungs bok om menneskerettighetene kom ut på norsk for første gang, er det på tide å gi ut en revidert og oppdatert utgave av boka. I en tid der vi i stadig større grad utfordres til å tenke globalt, stiller Galtung det vesentlige spørsmålet om hvorvidt menneskerettighetene er universelle eller om de utelukkende er et produkt av vestlig historie og tankegods. Dette spørsmålet er muligens enda mer aktuelt i dag enn for ti år siden.Menneskerettighetene har sitt utspring i den vestlige juridiske tradisjon og bærer umiskjennelig preg av dette, påviser Galtung. Han peker på noen av problemene ved at denne juridiske tradisjon verken reagerer tilfredsstillende på strukturelle problemer eller er kulturelt universell, slik den er ment å være. Galtung foreslår en alternativ tilnærmingsmåte basert på fellesmenneskelige behov og sosiale kulturer og prosesser. Globalt baserte menneskerettigheter må utvikles gjennom dialog . som også inkluderer de ikke-vestlige kulturers tankemønstre og tradisjoner, hevder Galtung.

Galtung har ofte kontroversielle meninger, og er en av Norges mest kjente akademikere internasjonalt.

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2007