Menneskerettigheter og aktivisme

tekster om menneskerettigheter og samtaler med Igor Kaljapin, Deeyah Khan, Leo Igwe, Kåre Bakken, Beate Ekeløve-Slydal, Jan Egeland og Helga Arntzen

Aktive fredsforl. 2015 Innbundet

I denne boken møter du syv engasjerte menneskerettighetsforkjempere fra inn- og utland. Med uvanlig stort pågangsmot arbeider de for å hindre overgrep og gjøre våre samfunn bedre. Hvorfor ble de aktivister og hvordan bruker de menneskerettighetene i sitt arbeid?

I tillegg til samtalene med aktivistene, inneholder boken artikler om de internasjonale menneskerettighetene. Hvordan defineres rettighetene og hvem gjør det? Hvordan bidrar menneskerettighetene - helt kontret - til positiv endring? Hva skjer med stater som bryter dem? Finnes sanksjonsmuligheter? Er menneskerettighetene virkelig universelle?

Samtalene og artiklene gir innblikk i menneskerettighetenes mangfoldige virkefelt og hvordan aktivistene jobber. Fra giftskandale i Elfenbenskysten, tortur i Russland og europeisk flyktningkrise, til tvangsekteskap i London, sveitsisk minaretforbund og diskriminering i Norge. Selv om adskillige problemer berøres, viser historien at det nytter. Verden går sakte, men sikkert fremover. Engasjerte aktivister er viktige pådrivere i utviklingen.

En bok til informasjon og inspirasjon!

Forlag Aktive fredsforl.

Utgivelsesår 2015

Omtalt person Jan Egeland Beate Ekeløve-Slydal Igor Kaljapin Deeyah Khan Leo Igwe Kåre Bakken Helga Arntzen