Mennesker, makt og mikrober

epidemibekjempelse og hygiene på Sørlandet 1830-1880

Fagbokforlaget 2008 Innbundet

Dette er en fortelling om kampen mot epidemiene på Sørlandet sett i et europeisk perspektiv. Boka er basert på omfattende undersøkelser av et hittil ubrukt kildemateriale, og avdekker et stort og fargerikt miljø av mennesker og medisinere som forkynte og praktiserte smitteteorier i en tid da de ble regnet for umoderne, uvitenskapelige og udemokratiske.

Historiens største krig er kampen mellom menneskene og de sykdomsfremkallende mikrobene. 1800-tallet ble epidemienes århundre i Europa. Mennesker og medisinere forsøkte å forstå og forhindre epidemiske sykdommer i å spre seg og forårsake lidelser og massedød. De hentet kunnskaper både fra egen praktisk erfaring og fra internasjonal vitenskap, men møtte ofte motstand fra økonomiske interesser og faglig hold. Mikrobene er internasjonale. Sørlandet var en internasjonal landsdel der møtene mellom menneskene og mikrobene var mangeartede og hyppige. Landsdelen var fronten i Norge i kampen mot de sykdomsfremkallende mikrobene. Men lenge var dette også en kamp mot sentrale helsemyndigheter og den medisinskvitenskapelige makten i Norge. Mennesker, makt og mikrober er en dramatisk, original og nyskapende fortelling om kampen mot epidemiene på Sørlandet sett i et europeisk perspektiv. Boka er basert på omfattende undersøkelser av et hittil ubrukt kildemateriale, og avdekker et stort og fargerikt miljø av mennesker og medisinere som forkynte og praktiserte smitteteorier i en tid da de ble regnet for umoderne, uvitenskapelige og udemokratiske. Kampen mot epidemiene var lenge en kamp mot makten. Til sist var det oppfatningene i dette området som vant frem. Hvilke erfaringer og opplevelser bygget de på? May-Brith Ohman Nielsen er dr.philos. og professor i historie ved Universitetet i Agder. Hun har skrevet flere bøker om moderne historie og historieformidling.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2008