Menneske, språk og fellesskap

festskrift til Kirsti Koch Christensen på 60-årsdagen 1. desember 2000

av (redaktør), Kjersti Fløttum (redaktør) og Torodd Kinn (redaktør).

Novus 2000 Innbundet

Boken består av tolv artikler skrevet av inviterte forfattere, samt tre kortere arbeider skrevet av redaksjonsmedlemmene. Temaet i artiklene er språkvitenskap. Har Tabula Gratulatoria, en faglig-biografisk omtale av Koch Christensen og litteraturlister.

Rektor ved Universitetet i Bergen, professor Kirsti Koch Christensen, fylte seksti år 1. desember 2000. Institutt for lingvistikk og litteraturvitenskap, hvor hun har vært professor i allmenn lingvistikk siden 1991, ønsket i den anledning å hedre henne med et festskrift. Mange var de som ønsket å gjøre ære på Kirsti som den betydelige fagperson og miljøskaper hun er. Ikke minst gjelder det hennes tidligere kollegaer ved Institutt for lingvistiske fag, Universitetet i Oslo, som hun var tilknyttet i flere år på 1970- og 80-tallet. Noen av disse er bidragsytere i festskriftet, som består av tolv artikler skrevet av inviterte forfattere samt tre kortere arbeider skrevet av redaksjonsmedlemmene.Emnet for hver enkelt artikkel er fritt valgt. Slik skulle festskriftet by på et variert innhold som språkinteresserte av alle kategorier vil ha glede av. Boken inneholder også en faglig-biografisk omtale av Kirsti og en Tabula Gratulatoria.

Forlag Novus

Utgivelsesår 2000