Men så kom jo den 9. april i veien

Adolf Hoel

den glemte polarpioneren

Happy Jam Factory 2008 Innbundet

Boken omhandler Adolf Hoel og hans liv og virke. Han var en sterk pådriver for å sikre de norske interessene i polarområdene, først og fremst på Svalbard. Han var den viktigste enkeltaktøren som kjempet for at Norge til slutt fikk suverenitet over Svalbard og i 1931 la under seg Dronning Mauds land i Antarktis. Boken tar for seg livet fra barndommen til han dør i 1964. Har register og litteraturliste.

Gjennom flere tiår i første halvdel av forrige århundre var Adolf Hoel den sterkeste pådriveren for å sikre norske interesser i polarområdene, først og fremst på Svalbard. Med sin utrettelige innsats som leder for de årlige ekspedisjonene til øygruppen, var han utvilsomt den viktigste enkeltaktøren i spillet som til slutt endte med norsk suverenitet over Svalbard. I tillegg var han grunnleggeren av Norges Svalbard- og Ishavsundersøkelser, som senere ble til Norsk Polarinstitutt. Hoels merittliste stanser ikke der. Han var også drivkraften bak den norske okkupasjonen av Øst-Grønland i 1931, og i 1939 var han sentral da Norge la under seg Dronning Mauds land rett foran nesen på Hitlers hemmelige antarktisekspedisjon - og dermed knuste nazistenes polare ekspansjonsdrømmer. Tilknytningen til Nasjonal Samling og ikke minst stillingen som rektor ved universitetet i Oslo under krigen, kostet imidlertid dyrt. I stedet for et ettermæle som en av de store profilene i norsk polarhistorie, endte Adolf Hoels lysende karriere med en landssviksdom og bortimot total glemsel.

Forlag Happy Jam Factory

Utgivelsesår 2008

Omtalt sted Polarområdene

Omtalt person Adolf Hoel

• "Den skarpsindige lavadelsmann don Quijote av la Mancha" av Miguel de Cervantes Saavedra
  • "Markens grøde" av Knut Hamsun
  • "Prosessen" av Franz Kafka