Mellom steder, rom og materialer

teoretiske utforskninger i barnehagen

av (forfatter) og Solveig Nordtømme (forfatter).

Fagbokforlaget 2022 Heftet

Steder, rom og materialer møter og omslutter barn i barnehagen hver dag. Betydningen de har for barnehagens praksiser, er ofte underkommunisert, og barnehagelæreren ses ofte som den avgjørende kraften i utviklingen av rommenes innhold. Boken presenterer en teoretisk bevegelse fra fenomenologi til posthumanisme og utfordrer forståelsen av menneskets subjektposisjon i en materiell verden.
Barnehagelivets praksis skrives frem som noe som blir til og materialiserer seg sammen med menneskene, tingene, ideene og diskursene som presenteres i denne boken. Begreper som kiasme, agens og romtidmaterialitet tas i bruk for å gjøre analyser av empiriske eksempler fra forskningsprosjekter i barnehager.
Leseren tas med inn i møter med steder, rom og materialitet gjennom teoretiske perspektiver og gjennom eksempler fra hverdagslivet i barnehagen.
Boken er skrevet for studenter på bachelor- og masternivå samt for profesjonsutøvere og forskere som er nysgjerrige på teorier og sammenkoblinger som kan bevege praksis.
Else Cathrine Melhuus er dosent i pedagogikk, og Solveig Nordtømme er førsteamanuensis i pedagogikk. Begge jobber i barnehagelærerutdanningen ved henholdsvis Universitetet i Agder og Universitetet i Sørøst-Norge, og deres forskningsinteresse er knyttet til hvordan steder, rom, mennesker og ting inngår i pedagogiske praksiser.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2022