Mellom Skylla og Kharybdis

forklaringsbegrepet i historisk språkvitenskap

essays

Novus 1999 Heftet

I denne boka er det forklaringsbegrepet, slik det er blitt brukt innenfor historisk språkvitenskap, som blir gjort til gjenstand for en faghistorisk og en vitenskapsteoretisk drøfting. Boka er delt i tre hoveddeler, der del 1 og 3 er konsentrert om en rekke mer allmenne aspekter knyttet til den diakrone lingvistikkens håndtering av selve forklaringsproblematikken, mens del 2 er en kritisk gjennomgang av enkelte forklaringsprinsipper som har vært særlig sentrale innenfor norsk språkhistoriografi. Har litteraturliste.

Forlag Novus

Utgivelsesår 1999