Mellom natur og kultur

essays

Huitfeldt forl. 2000 Innbundet

Boka inneholder åtte essays der forfatteren tar opp grensene mellom natur og kultur. Han går til kulturhistorien, mytene, litteraturen og filmen for å forstå hva et menneske er.

GUNNAR SCHRØDER KRISTIANSEN: MELLOM NATUR OG KULTUR
I hvilken grad er vi mennesker kulturbestemt? Er vi vesentlig naturvesener eller vesentlig kulturprodukter? Hvorfor lengter mange tilbake til naturtilstanden? Og hva er nå den? Et tapt paradis der livet lever i gjensidig fordragelighet og økologisk balanse - eller en nådeløs "alles kamp mot alle"? Kan vi leve uten utopier? Kan vi virkeliggjøre utopien uten å forvrenge den til en dystopi? Kort sagt: Hva er et menneske?#11;Mange griper til vitenskapene for svar. Til biologi, økonomi, antropologi, psykologi, sosiologi. Men kulturhistorien, mytene, litteraturen og filmen har forstått like mye av det kultiverte dyret mennesket som det vitenskapen har gjort. Her finner vi konkrete utforminger av motiver som naturmennesket og kunstmennesket. Ikke minst populærkulturen kretser med forkjærlighet omkring tvetydige vesener som vampyrer og monstre, roboter og androider - grensetilfeller som kaster lys over det menneskelige.#11;Boken inneholder åtte essays med fugevariasjoner over grunntemaet. Med lett penn og velvalgte eksempler trekker forfatteren opp de fine grensene mellom natur og kultur og det like fine flettverket mellom dem. Han sår tvil om mangt - men ikke om at det finnes et slektskap mellom Robinson og Robocop.

Forlag Huitfeldt forl.

Utgivelsesår 2000