Medisinsk antropologi

en innføring

Fagbokforlaget 2007 Innbundet

Boka gir ei innføring i medisinsk antropologi. Den forsøker å vise noe av det globale og kulturelle mangfoldet når det gjelder helse- og sykdomsoppfatninger, behandling og forebygging. Moderne medisin blir studert som en av mange måter å forholde seg til de grunnleggende spørsmålene om liv, død, sjukdom og helse på. Boka er beregnet på studenter i ulike helsefagutdanninger, sosialantropologi og nærliggende fagområder.

Dette er en innføringsbok i fagfeltet medisinsk antropologi, den første i sitt slag på norsk. Den er beregnet på studenter i ulike helsefagutdanninger samt studenter i sosialantropologi og nærliggende fagområder som ønsker en første introduksjon til temaet. Fagfeltet medisinsk antropologi kan sies å ligge i skjæringsfeltet mellom antropologi og (samfunns)medisin. Det henter sitt metodiske og teoretiske fundament fra sosialantropologi og sine tematiske områder fra medisin. Faget har sterke tradisjoner i USA og England og har i de siste tiårene fanget interesse i mange europeiske land, deriblant Norge. Boken har to hovedlinjer. Dels søker den å vise noe av det globale og kulturelle mangfoldet når det gjelder helse- og sykdomsoppfatninger, behandling og forebygging. Dels har den et komparativt perspektiv, der hensikten er å vise hva vi kan lære om «oss selv» ved forståelsen av «de andre». Boken anlegger et perspektiv på den moderne medisinen der den blir studert som en av mange måter å forholde seg til de grunnleggende spørsmålene om liv og død, sykdom og helse på. Benedicte Ingstad høster i denne boken rikt av sitt eget feltmateriale og forskningserfaringer fra inn- og utland. Andre norske forskningsarbeider på feltet blir også presentert som eksempler på linje med anerkjente utenlandske arbeider i medisinsk antropologi. Benedicte Ingstad er professor i medisinsk antropologi ved Seksjon for medisinsk antropologi og sosialmedisin, Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo. Hun har også en deltids stilling hos SINTEF-Helse.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2007