Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka introduserer teoretiske begrep som bidrar til kritisk innsikt om mediekompetanse. Forfatterne retter kritikk mot den instrumentelle tenkningen som de mener preger skolens medieundervisning, og argumenterer for at mediepedagogikken bør utvikle større kunnskap om det moderne samfunnets mediekultur. De går nærmere inn på ulike sider av mediesamfunnets utfordringer, drøfter teoretiske tilnærminger og presenterer praktiske eksempler fra skolehverdagen. Boka egner seg for høgere utdanning, pedagoger, ansatte i mediebransjen og foreldre.
Omtale fra forlaget
Hvordan påvirker mediene oss? Krever medieutviklingen en ny dannelsestenkning? Hva betyr danning i en ny medietid? Hva er digital dømmekraft? Spørsmålene om etikk, moral og verdier i mediesamfunnet er kommet i skyggen av begeistringen for nyvinninger i den nye kommunikasjonsteknologien og grensesprengende sjangere innen fjernsynet. Den offentlige diskusjonen om chattekanaler på Internett og reality-TV er ofte preget av defensiv, moralistisk forargelse grunnet manglende teoretisk innsikt og grunnleggende begrep.Denne boken søker å bøte på denne mangelen. Den introduserer teoretiske begrep som bidrar til kritisk innsikt om mediekompetanse, både når gjelder nyheter om katastrofer i fjernsynet eller vandring i den virtuelle verden. Forfatterne retter kritikk mot den instrumentelle tenkningen som har preget skolens medieundervisning og argumenterer for at mediepedagogikken bør utvikle forståelse for det moderne samfunnets mediekultur som helhet. De unge trenger en mediekompetanse, som gir dem en bedre innsikt om den sosiale, økonomiske og historiske sammenhengen i medietekstene. Uten denne kompetansen produserer skolen mediedyslektiske elever.Boken er tenkt som en lærebok for høyskole- og universitetsstudenter og lærere i pedagogikk og mediefag, men den kan også brukes som en fagbok om mediedanning av journalister, kulturmedarbeidere og engasjerte foreldre. Forfatterne går nærmere inn på ulike sider av mediesamfunnets utfordringer, drøfter teoretiske tilnærminger eller presenterer praktiske eksempler fra skolehverdagen.
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 2007
Format Heftet
ISBN13 9788205371675
EAN 9788205371675
Språk Bokmål Nynorsk
Sider 221
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket