Medavhengige på arbeidsplassen

familie av rusmisbrukere - hvordan de sliter på jobb og hva arbeidsgiver kan gjøre for å hjelpe

av (forfatter) og Frode Hagen (forfatter).

RusKompetanse 2007 Heftet

Boken tar for seg pårørende av rusmisbrukere ("medavhengige") og deres arbeidssituasjon, og hva arbeidsgiver og kollegaer kan og bør gjøre for å hjelpe. Del en handler om medavhengighet generelt, del to om medavhengige på arbeidsplassen, og del tre retter seg mot den medavhengige selv.

Medavhengige på arbeidsplassen handler om rusmisbrukernes pårørende (de «medavhengige») og deres arbeidssituasjon. Håndboken er et nyttig redskap om hvordan en kan hjelpe de medavhengige på arbeidsplassen, og formidler en spesiell og nødvendig kompetanse om hva en kan og bør gjøre for å hjelpe. - Hvordan påvirker livssituasjonen til medavhengige deres arbeidsutførelse og arbeidsmiljø? - Hva er vanlige symptomer og adferdsendringer hos den medavhengige? - Hvordan kan ulike aktører gå frem for å hjelpe den medavhengige, og hvordan kan en ta tak i problemet? - Hvor stort er omfanget av medavhengighet, og hva koster det rent økonomisk? Bente Hagen ble født i Bergen i 1945 og Frode Hagen i 1947 i Oslo. Firmaet RusKompetanse ble etablert i 1998, holder til i Bergen og drives av dem. De har erfaring fra eget rusmisbruk og mange års erfaring fra AKAN- og HMS-arbeid, rus- og familieterapi ved Vangseter (Minnesotaklinikk), ti års kompetanseutvikling om medavhengighet ved Charter Clinic i London og lang erfaring fra arbeid med rusmisbrukere og deres pårørende. Bente og Frode har selv levd i dysfunksjonelle forhold. Boken er ikke bare teoretisk anlagt, den har forankring i en opplevd virkelighet.

Forlag RusKompetanse

Utgivelsesår 2007

Interessant bok. Det er vanskelig å finne bøker om medavhengige (eller jeg synes i alle fall det). At det ble en om medavhengige på arbeidsplassen var mer eller mindre tilfeldig. Boken har et arbeidsgiverperspektiv og definerer også medavhengige som personer som har en relasjon til noen med et alkoholproblem. Relativt snever vinkling, praktisk rettet.