Omtale fra forlaget
Denne boka handler om hvordan undervisningen kan tilrettelegges for de minoritetsspråklige elevene i grunnskolen, og hvordan opplæringen kan fremme utvikling av språkferdighetene på ulike nivåer. Egne artikler handler om hvordan en kan arbeide med skjønnlitteratur, uttale, vokabular og bevisste språkkunnskaper. I alle artiklene vises det til både teori og praksis. Forfatterne presenterer og kommenterer en rekke autentiske elevsamtaler, elevtekster og klasseromssituasjoner fra grunnskolen. De viser dessuten til et bredt spekter av norsk forskning om språklige minoriteter, både utført av forfatterne selv og av andre forskere. De refererer også til læreplanen og det språklæringssyn og de målene som kommer til uttrykk der.
Boka henvender seg til studenter ved universiteter og høyskoler som tar studiefagene norsk som andrespråk eller flerkulturell pedagogikk, eller som studerer andre fag der andrespråksperspektivet berøres. Boka er også aktuell for lærere med språklige minoriteter i klassen og andre som ønsker økte kunnskaper om den flerspråklige skolen.
Forfatterne er lærere og forskere med tilknytning til grunnskole, pedagogisk høgskole og ulike fakulteter ved universitetene. Den norske forfattergruppa er supplert med tre framstående nordiske forskere.
Forlag Cappelen Damm akademisk
Utgivelsesår 2004
Format Heftet
ISBN13 9788202217723
EAN 9788202217723
Språk Bokmål
Sider 328
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket9 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket