Med Paulus i Italia

St. Olav forlag 2015 Heftet

Med Paulus i Italia introduserer oss for den sydligste delen av Italia: fra Syrakus på Sicilia til den eventyrlig rike arkeologiske sonen som er Napolibukten. Roma er målet for ferden, et mål jeg har omtalt i Roma og de første kristne (St. Olav 1998), i Det underjordiske Roma (Aschehoug 2008) og i På sporet av de første kristne (St. Olav 2012). Men denne gangen gir vi oss bedre tid og ser litt nøyere på hva som ventet Paulus i rikshovedstaden. Vi kjenner byen temmelig godt i denne perioden og har mange holdepunkter å knytte vår beretning til. Men hver gang vi besøker Roma på ny, venter det oss nye oppdagelser og nye steder. Så også i foreliggende arbeide. Byen er uuttømmelig hva minner fra antikken angår - derfor det kjente uttrykket A Roma una vita non basta (i Roma er det ikke nok med ett liv).

I tilfellet Roma blir ofte vår leting og våre undersøkelser et mål i seg selv. Byen er så rik på fortidsminner at det å bevege seg i disse er i seg selv oppholdet verd. Men det er Paulus vi ser efter, ikke byen som sådan ...

Dr. teol. Aage Hauken er dominikanerpater og har en lang merittliste som fag- og skjønnlitterær forfatter, organist/komponist og .akademiker.

Forfatteren har fått støtte fra Det faglitterære fond.

Forlag St. Olav forlag

Utgivelsesår 2015