Med Nordstjernen som bumerke

Skriveakademiet 2022 Innbundet

En vinterdag i januar 1901 drar Greger Nilsen fra Herøyholmen ut i en liten nordlandsbåt for å levere post til folket i Sandsundvær, et lite fiskevær langt ute i havet. Greger er sønn av Karen og Nils i Fagervika - småkårsfolk som er vant til å kjempe mot både naturkrefter, undertrykkelse og fattigdom. For slik er situasjonen for folk flest: Det er andre som sitter med makta og bestemmer.

Timer senere blir Greger vitne til en katastrofe som skal komme til å prege øysamfunnet i generasjoner. Hele 34 mennesker dør i et forrykende uvær. Greger er blant dem som må frakte likene inn til Herøy kirke.

Hvordan var det å bo og arbeide i et fiskevær på Helgelandskysten mot slutten av 1800-tallet? Hva levde folk av? Og hvordan kom de seg gjennom både indre og ytre stormer?

«Med Nordstjernen som bumerke» er en sterk og helstøpt dokumentarroman om Vidar Johan Skagens forfedre. Med denne boka reiser han et vakkert minnesmerke over kystfiskerne og deres harde kamp for tilværelsen.

...

Vidar Johan Skagen er oppvokst i Herøy på Helgeland. Han har tidligere arbeidet som daglig leder innen reiseliv, og som ansatt ved ulike folkehøgskoler. «Med Nordstjernen som bumerke» er Skagens debutroman.

Forlag Skriveakademiet

Utgivelsesår 2022