Med kunst som våpen

unge kunstnere i opprør 1960-1975

Schibsted forlagene 2007 Innbundet

Boka forteller om en utskjelt generasjon norske unge kunstnere som på 1960-tallet og 1970-tallet drev system- og sivilisasjonskritikk, lenge før det ble politisk korrekt. Noen brukte kunsten som våpen, andre var mer eksistensielt orienterte. De eksperimenterte med ukonvensjonelle materialer og virkemidler og banet vei for kommende kunstnergenerasjoner. Det handler om kunstnere som Per Kleiva, Kjartan Slettemark, Odd Nerdrum, Victor Lind, Ole Rinnan, Willi Storn, Morten Krogh og en rekke andre. Med litteraturliste.

Med utgangspunkt i billedkunsten har Gerd Hennum skrevet en kulturhistorisk bok om de turbulente 1960- og 1970-årene da en ung og opprørsk generasjon inntok den norske kunstscenen. De var politisk engasjerte, protesterte mot atombomben og våpenkappløpet og mot uvettig forbruk og forurensning av naturen. Samtidig som de tok avstand fra USA og krigføringen i Sørøst Asia, dyrket de den amerikanske jazzen, beatkulturen og popkunsten som inspirerte til eksperimenter med ukonvensjonelle materialer og virkemidler. Det ble bygget skulptur av søppel og skrap, og reklame- og pressefoto ble introdusert i kunstbildene. Målsetningen var ikke lenger å skape estetiske objekter som appellerte til de få, men å kommunisere med flest mulig og bruke kunsten til å formidle holdninger og påvirke samfunnet sosialt og politisk. Flere av seksti- og syttitallets engasjerte kunstnere har skapt verk som er blitt stående. Dette gjelder ikke minst Per Kleiva, Kjartan Slettemark, Odd Nerdrum og Victor Lind. En rekke andre kunstnere som boken forteller om, har også sikret seg plass i norsk kunsthistorie.

Forlag Schibsted forlagene

Utgivelsesår 2007