Omtale fra forlaget
Mattestigen 1 legger stor vekt på utvikling av begreper som ord knyttet til størrelser, antall, lengde, høyde, bredde, form, plassering, tid osv. Dette er begreper som er helt grunnleggende i matematikken.
Mattestigen 1 har en analytisk tilnærming til tallene. Det betyr at i stedet for å først og fremst bli kjent med tallene som et ledd i tallrekken ser vi på hvert tall som en mengde som kan deles opp. Vi begynner med tallet 5 og deler opp mengden fem. 5 kan være 4 og 1, 3 og 2 osv. I denne måten å arbeide på får også barna også forberedende addisjon og subtraksjon og dessuten et grunnlag for hensiktsmessige strategier. Som et ledd i utvikling av gode strategier er arbeidet med likhetstegnet og begrepene likt på begge sider og forskjell mellom tall sentralt. Dette grundige arbeidet er begrunnelsen for at vi først og fremst arbeider systematisk med tallområdet 0-5 i denne første boka. Barna vil likevel møte og kunne arbeide med større tall, både i arbeidet med de mange åpne oppgavene i boka og gjennom andre aktiviteter. Barns sans for store tall skal vi ta på alvor og utfordre.
Alle erfaringer viser at det er viktig å ta seg tid til å utvikle den grunnleggende forståelsen. Det som skjer i matematikk på småskoletrinnet er avgjørende for det videre skoleløpet. Mattestigen 1 legger vekt på en aktivitetsbasert og grunnleggende matematikkundervisning som inkluderer og utfordrer elever med ulike forutsetninger og ferdigheter.
Forlag Gan forlag
Utgivelsesår 2006
Format Heftet
ISBN13 9788249207633
EAN 9788249207633
Språk Nynorsk
Sider 80
Utgave 2
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket