Matleksikon

Kom forlag 2007 Innbundet

Kokeboken dekker både norsk og internasjonal matlaging og inneholder oppslagsord i alfabetisk rekkefølge, beskrivelser av råvarer med både norske og latinske navn, omtaler av garnityrer og over 12000 oppskrifter. Boken passer som hjelpemiddel til profesjonelt bruk, og for den som har mat som interesse. Alle betegnelser er oversatt til fransk, tysk og engelsk.

Matleksikon er en komplett kokebok som dekker norsk og internasjonal matlaging. Boken er tenkt som et hjelpemiddel, enten en arbeider profesjonelt med mat eller har det som interesse. Leksikonet inneholder: 20.000 oppslagsord knyttet til matuttrykk, råvarer, meny og menykomponering, menyoversettelse, garnityrnavn, matlagingsmetoder og tilberedning av retter. Oppslagsordene omfatter bl.a.: 12 000 oppskrifter, som gjør boken til en komplett, profesjonell kokebok som kan brukes av amatøren så vel som den profesjonelle. Alle tilberedningsmetoder er beskrevet med trinnvis fremgangsmåte. Oppskriftene dekker godt både det klassiske og moderne norske og internasjonale kjøkken. 3 000 garnityrnavn. For de garnityrnavn hvor en kjenner bakgrunnen til navnet er denne oppgitt. I tillegg er det oppført hvilke råvarer som er tilberedt med dette garnityrnavnet. 1500 råvarer med informasjon om opprinnelse, status som handelsvare, sesong, lagring, næringsverdi, forarbeid og bruk av råvaren i matlagingen. Matleksikon vil være et skattkammer for alle matinteresserte og et uunnværlig hjelpemiddel for alle som ønsker å utvikle sine kjøkkenferdigheter. Forfatteren, Kjell E. Innli, er kokk og lærebokforfatter for utdanning av kokker og servitører. Han har også vært redaktør av Vårt norske kjøkken og Fra bestemors kjøkken.

Forlag Kom forlag

Utgivelsesår 2007

• "Glade dager med den nakne kokken" av Jamie Oliver
  • "Marionetten" av John Le Carré
  • "Den uekte" av Hari Kunzru
  • "Tyvenes marked" av Jan Guillou
  • "Doktor Jekyll og herr Hyde" av Robert Louis Stevenson
  • "Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel - en undersøkelse av verdier" av Robert M. Pirsig
  • "Tornerose sov i hundre år" av Gunnar Staalesen
  • "Røsten - en kriminalroman fra Island" av Arnaldur Indriðason