Matglede i barnehagen

av (forfatter) og Elly Herikstad Tuset (forfatter).

Fagbokforlaget 2021 Heftet

Måltider i barnehagen er en god anledning til hygge og sosialt samvær, men også en arena for læring. Det er mye et barn trenger å lære om mat og smak. Da er det viktig at personalet i barnehagen både er nysgjerrig på mat og er kjent med barns spiseutvikling og kosthold. Når barn bruker sansene sine for å undersøke og bli kjent med smaker og konsistenser, gir det også god grobunn for å utvikle språk og lære å kjenne nye matord.
Mat og måltider inngår i barnehagens pedagogiske arbeid på linje med de andre fagområdene i rammeplanen. I denne reviderte utgaven av Matglede i barnehagen er den didaktiske tilnærmingen til matfag forsterket. Med personalet som gode rollemodeller og tilretteleggere kan barna være aktive deltakere i å utforske og bli kjent med ny mat, utvikle praktiske mat- og måltidsferdigheter og delta i måltids- og matlagingsfellesskap. I tillegg er det lagt mer vekt på hvordan mat og måltider kan være bærekraftige, og på dyrking av matvekster i (by)barnehagen. Boka er nært tilknyttet praksis og har mange forslag til aktiviteter for lek og utforsking med mat og smak.
Målgruppen for Matglede i barnehagen er barnehagelærerstudenter, ansatte i barnehagen og ellers andre som har ansvar for å tilby mat til barn i barnehagen.
Guri Langholm er førstelektor på Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo. Hun har tidligere arbeidet på barnehagelærerutdanningen ved Storbyuniversitetet - OsloMet.
Elly Herikstad Tuset er universitetslektor på barnehagelærerutdanningen ved Storbyuniversitetet - OsloMet. Hun har tidligere arbeidet flere år i barnehage.
Forfatterne har sammen holdt en rekke kurs innenfor temaet mat i barnehagen.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2021