Matematiske samtaler

forutsetninger, forberedelser og gjennomføring

av (forfatter) og Vivi Lisbeth Nilssen (forfatter).

Fagbokforlaget 2024 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos ark.no

Matematisk språk og tenkning utvikles gjennom aktiviteter som fremmer resonnement, argumentasjon og begrunnelse. Denne boka viser hvordan lærerstudenter og lærere kan jobbe med dette. Vi vet at mange elever og lærere syns at det er utfordrende å jobbe med matematiske samtaler. Denne boka viser at det ligger mye faglig og didaktisk arbeid i forkant av samtalene for at de skal lykkes. Noen av spørsmålene som diskuteres, er hva det vil si å jobbe som matematikere i skolen, hvilke oppgaver som særlig egner seg for diskusjon og utforskning, hva det vil si å støtte elevenes egen tankeutvikling og hvordan elevenes eget arbeid kan brukes i inkluderende helklassesamtaler. Boka er skrevet for lærere på barnetrinnet og lærerstudenter i grunnskolelærerutdanningen. Den passer også til lærere som tar etter- og videreutdanning innenfor matematikkdidaktikk og småskolepedagogikk. Torunn Klemp og Vivi Nilssen er professores emeritae i pedagogikk.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2024