Omtale fra forlaget
I denne boka beskriver Renate Jensen situasjoner som gir rom for for matematisk tenking, undring og matematikksamtaler av god kvalitet. Elevene har erfaring med å utforske og undre seg fra barnehagen og Jensen reflekterer rundt muligheter for å videreutvikle dette i skolen. Gjennom aktuelle oppgaver og praktiske eksempler viser hun hvordan elevenes aktive samtaler bidrar til bedre forståelse. Det handler om at elevene får tid og anledning til å stille spørsmål, reflektere fritt, lage egne forklaringer og være utforskende sammen. Dette krever et læringsmiljø der voksne lytter, spør og kommenterer.
Jensen viser hvordan det er nødvendig å arbeide med bevissthet rundt elev- og lærerrollen. Hvordan organiserer og møblerer vi læringsarealet og hvilke aktiviteter og oppgaver velger vi som kan bidra til mestring og lærelyst? Hun viser betydningen av å komme tett på elevenes læring - få innblikk i elevenes ideer og tanker. Praksissituasjonene fra småtrinnet som beskrives i boka er fra arbeid med egne elever og fra praksiser hun har vært heldig å få innblikk i. Boka inneholder ideer til flere oppgaver og viser til litteratur for fordypning. Den er aktuell for grunnskolelærere og som penumslitteratur i grunnskolelærerutdanningen GLU 1-7 og foreligger i august 2023.
Renate Jensen arbeider som rådgiver i Etat for skole i Bergen kommune. Hun har lang praksis som lærer i grunnskolen og har arbeidet med matematikk på 1. - 10. trinn. Hun har vært timelærer i matematikk ved Høgskolen på Vestlandet og er leder i LAMIS.
Forlag Caspar forlag
Utgivelsesår 2023
Format Heftet
ISBN13 9788293598152
EAN 9788293598152
Språk Bokmål
Sider 87
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket