Matematikkundervisning i en digital verden

av (redaktør) og Frode Olav Haara (redaktør).

Cappelen Damm akademisk 2018 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 3.00 (1 terningkast.)

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

I boka legges det vekt på å beskrive det digitale mangfoldet som er tilgjengelig innenfor matematikkundervisning, og det blir gått dypere inn i didaktiske prioriteringer. Denne todelingen er gjort for å tydeliggjøre hvordan man kan undervise i matematikk ved hjelp av digitale ressurser, og for å hjelpe skolen og matematikklærerne med de didaktiske prioriteringene. Den stadig økende tilgangen på digitale ressurser i matematikkundervisningen krever at skolen har en kritisk holdning til hva som skal tas i bruk. Utviklingen på det digitale området går raskt, og gjennom denne boka får læreren et innblikk i mangfoldet av ressurser og hvordan disse kan brukes. Boka er også en påminnelse om at matematikklæreren bør holde seg orientert om utviklingen på området.

Bokdetaljer

Forlag Cappelen Damm akademisk

Utgivelsesår 2018

Format Heftet

ISBN13 9788202555214

EAN 9788202555214

Språk Bokmål

Sider 137

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 0 0 1 0 0

Bokomtaler

Digitalisering av fag er ikke det jeg brenner mest for, selvom jeg synes det kan være innenfor med noe som en variasjon i undervisningen. Boken tar oss inn i matematikkens verden der de digitale hjelpemidlene blir tatt fram som redskap for elevenes læring.

I utgangspunktet er boken kjedelig og gav meg ikke så mye, selvom den er endel av penusmet (sidepensum) i matematikkstudiene jeg tar. Det hjelper heller ikke når store deler av boken er på nynorsk og at det presenteres og prates om verktøy som jeg selv ikke har vært borti, og det på en noe uinteressant måte, men det kan jo ha med det å gjøre at matematikk ikke akkurat er mitt favorittfag. Det positive er at man kan hente noen digitale tips hvis det skulle blitt aktuelt.

Den vitenskapelige og forskningsbiten hvordan elevene tar nytte av matematikk på en digital platform er også tynn. Ved den ene anledningen innrømmes det delvis at dette ikke er til så stor gagn for elevenes læring (med tanke på Dragonbox), men at de stort sett kun kan lære å gjøre det bra i det gitte spillet eller programmet som de blir trent i. Men det ser ut som forfatterne mener at det digitale er kommet for å bli og dermed bør man gjøre det beste ut av det. En annen studie boken bygger på baserer seg på intervjuer av kun fire lærere, noe som er i tynneste laget for å kunne få troverdige vitenskapelige resultater.

Alt i alt innholdt boken noe småtteri man kan ta med seg, men ikke det helt store for min del. Kanskje den passer bedre for noen som har den digitale interessen innenfor matematikkfaget.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Konklusjonen er at dersom spelaren forstår reglane i Dragonbox, er det likevel ikkje sjølvsagt at kunnskapen blir overført til arbeid med likninger med papir og blyant, sidan det er andre uttrykksformer og representasjonar i Dragonbox enn i formalspråket som vert nytta i algebra i skulen.

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket