Mat og måltider i hjemmebaserte tjenester og i eldreomsorg

2010 Heftet

Formålet med denne boken er å fremme kunnskaper gjennom praktiske eksempler om mat og måltider i hjemmebaserte tjenester. Boka omhandler arbeid i andres hjem, vedtak, kommunikasjon, ernæring, hygiene, sykdommer og forebyggende tiltak. Den tar opp hvordan du kan gi god hjelp i daglige situasjoner, og kan brukes som en håndbok for å fremme trivsel og en god praktisk tilnærming til ulike behov. Den kan bidra til å utløse samtaler, handling, god hygiene på kjøkkenet og god bistand under måltidene, samt tillaging av enkle matretter. Målgruppe for boka er ansatte og vikarer som arbeider i de hjemmebaserte tjenester og med praktisk bistand. Boka kan også være aktuell å bruke for arbeid med ernæring, matvalg og måltider i videregående utdanning og på sykehjem. Viktige temaer: Kosthold og matpreferanser - Yrkesrollen og vedtak - Kommunikasjon - Spisesituasjonen og forskjellige måltider - Hygiene - Innkjøp og matlaging - Ernæringslære - Mattradisjoner og religioner - Mat, helse og sykdommer - Noen forslag til matretter Om forfatteren Gunnhild Aakervik er norsklærer og lektor i ernæring, helse og miljøfag. Hun var i mange år ansatt i voksenopplæringen og har skrevet flere arbeidsbøker, grammatikk for arbeidslivet og tekstbøker for å gjøre det lettere å kombinere norskopplæring med kommunikasjon og arbeidsliv. Hun jobber nå i stiftelsen Mangfold i Arbeidslivet (MiA).