Mat

laks og ørret - helt enkelt

av (forfatter) og Mette Randem (illustratør).

Boksenteret 2005 Innbundet

Boken gir deg kunnskap om hvordan laks og ørret bør tilberedes. Den inneholder oppskrifter på hverdagsretter, retter til søndagsmenyen og til de store anledningene. I tillegg får du forslag til hvilke viner som passer spesielt godt til de ulike fiskerettene. Boken gir deg gode råd og nyttig kunnskap om behandling av råvarene, om kniver, kjeler og annet utstyr som er relevant når du skal tilberede laks og ørret.

I tillegg til ca. 35 oppskrifter serverer denne boken de viktigste basiskunnskapene om hvordan laks og ørret bør tilberedes. Forfatteren gir de grunnleggende rådene om behandling av råvarene, og om kniver, kjeler og annet relevant utstyr som er relevant når du skal tilberede laks og ørret. Dessuten får leseren en instruktiv gjennomgang av viktige teknikker når fisken skal tilberedes, og om hvordan man går fram når det viktige tilbehøret skal lages, som for eksempel salater og gode basissauser. Kombinasjon av basiskunnskap og de mange anvendelige og spennende oppskriftene - både for tirsdagsmiddagen, søndagsmenyen og de store anledningene - gjør denne boken til en spesiell og brukervennlig kokebok. Boken inneholder dessuten anbefalinger om hvilke viner som er spesielt vellykkete i kombinasjon med de ulike fiskerettene. Dette er bruksboka om laks og ørret, som presenterer oppskrifter og nyttestoff på en delikat, inspirerende og ikke minst lærerik måte. "Laks og ørret - helt enkelt" er skrevet av Fredrik Hald (39 år), som i 2001 ble kåret til Årets kjøkkensjef. Han er daglig leder/ chef ved Neptun Restauranter i Bergen, hvor han har satt sitt kvalitetspreg på opplæring av unge kokker. Dette har ført til at lærlinger og kokker ved bedriften har vært vinnere av konkurranser i inn- og utland gjennom flere år. Han er Oldermann for Bergenskokkenes Mesterlaug og har mottatt en rekke utmerkelser for sitt arbeid.

Forlag Boksenteret

Utgivelsesår 2005