Mari og Vinterrosa

av (forfatter) og Unni Mork Rindal (illustratør).

Landbruksforl. 2000 Innbundet

Mari er på overnattingsbesøk hos bestemor og bestefar på gården Eskilstad. Hun hjelper til med arbeidet på gården, og er med når Elvira får en kalv, akkurat en slik kalv som Mari har ønsket seg.

MARIog Vinterrosa
Det er moro å være med på overnattingsbesøk alene hos bestemor og bestefar på gården Eskildstad, synes Mari. - Lillebror Peter har bare godt av å være "enebarn" litt, han også, sa pappa, - mens du hjelper bestemor og bestefar. På Eskildstad får Mari strigle og børste hesten Flicka. Og hun er med opp på det litt skumle fjøstrevet sammen med bestemor som måker halm ned til Fiona, Fortuna og de andre herefordkuene. Det er spennende å se hvor mange egg hønene har lagt, synes Mari. Det er hun som har ansvaret for å plukke eggene ut av verpekassene mens fjøspus sitter og ser på. Tussi springer logrende rundt henne, men Mari har ikke tid til å leke akkurat nå. Det er så mage viktige ting hun synes hun må gjøre. Storoksen Goliat skal ha litt ekstra kraftfôr, og så er det Elvira som skal kalve.
I denne tredje boka om Mari følger vi henne i arbeidet på Eskildstad. Og hun får være med når Elvira får en kalv, akkurat en slik kalv som Mari lenge har ønsket at bare var hennes.
I den første boka, Mari, bestefars jente, gjør forfatteren og illustratøren Unni Mork Rindal oss kjent med Maris verden. En verden rik på spennende opplevelser sammen med familien, vennene på skolen, og dyra i naturen og på gården Eskildstad.
I den andre boka, Mari med jul i vente, følger vi henne i juleforberedelsene sammen med lillebror Peter, mor og far. Og på gården til bestefar og bestemor ser Mari noen mus - eller er det noen smånisser?

Forlag Landbruksforl.

Utgivelsesår 2000