Mari moments

Susannefoto forlag 2017 Innbundet

Mari Boine har vært Sápmis viktigste stemme de siste 30 årene. Hennes musikk har nådd langt utenfor landegrensene. Fotograf og forfatter Susanne Hætta har fulgt Boine med kameraet i to og et halvt år; på scenen, plateinnspilling, i naturen og i Boines private sfære. Resultatet er en praktbok på engelsk og nordsamisk: "Mari Moments - Mari Liibbat". I boka ledsages fotografiene av Boines egne refleksjoner om temaer hun er opptatt av, som naturvern, kultur, åndelighet og om det å finne igjen gleden etter en oppvekst med religiøs og kulturell undertrykking. I tillegg trykkes flere av hennes eldre sangtekster, samt to nye sangtekster fra Mari Boines siste album "See the woman" (utgitt 3. mars 2017).

Boka gir oss nærhet til en artist vi alle kjenner til, men kanskje ikke kjenner. Fotografiene viser Mari Boine slik vi aldri har sett henne. Boka kommer ut i det samiske jubileumsåret Tråante 2017, som en hyllest til en samisk artist som har betydd enormt for anerkjennelsen av de samiske stemmene.

Følg "Mari Moments - Mari Liibbat" på Facebook: https://www.facebook.com/marimoments/

Parallell tittel Mari liibbat

Forlag Susannefoto forlag