Margrete 1.

hersker over tre riker

av (forfatter) og Harald Sunde (illustratør).

Gyldendal Tiden 2000 Innbundet

I denne biografien om dronning Margrete 1., følger vi hennes livsløp fra hun var barn i 1350-årene til hun døde i 1413. Teksten bygger på det man vet om Margrete og en del av det som skjedde i de nordiske landene mens hun levde. Boken har kommentarer til hvert kapittel, oversikt over kongeætten, tidstavle, hvem er hvem og litteraturliste.

Biografien om dronning Margrete 1. handler om en av Norges aller mektigste kvinner; om å bli gift som tiåring, om å bo på iskalde Akershus slott, miste sin eneste sønn, og ikke minste bli den første regnet over et samlet norsk rike. Hennes historie blir her fortalt som en roman, basert på det vi med sikkerhet vet om hva som var vanlig på den tiden hun levde. Allerede da hun var ti år ble hun giftet bort til Norges arveprins, men først noen år senere flyttet de sammen på Akershus slott. Her kan vi lese om mannens død, om en falskner som utgir seg for hennes døde sønn og om hvordan det var mulig å samle Norge, Danmark og Sverige under en regent, og det attpåtil en kvinne! Serien presenterer menn og kvinner i norsk historie og kultur som har satt spor etter seg, og er beregnet på ungdom fra 12 år og oppover. Velegnet til tilleggslesning i skolen.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 2000