Marcel Proust :

Forlag Penguin

Utgivelsesår 1983

Språk English

Bokomtaler:

Fant denne på nettet og kjøpte den sporens. Det å finne bokomtale av boken var ikke lett. Denne boken er på 768 sider, så mye er tatt med. Iom at denne boken er lagt til av meg så er den ikke søkbar, går under skjulte bøker. Det andre jeg tenkte på - om andre var interessert i boken også.

Presenterer den definitive Proust-biografien, som beskriver den urolige forfatterens barndomsforhold, forhold til kvinner og menn og en fantastisk litterær karriere.

''Ingen biografi har noen gang før kastet så mye lys over et mesterverk.

'' Raymond Mortimer. '' George Painter har gjort arbeidet sitt så bra at det er vanskelig å snakke i moderate termer om hans dyktighet og diskrete vidd.

'' Anthony Powell. '' Strålende og vitenskapelig. . . George Painters største triumf er i hans skildring av sted og mennesker, hans åpenbaring av råstoffet i romanen.

'' Angus Wilson. Med A LA RECHERCHE DU TEMPS PERDU oppnådde Marcel Proust en perfekt gjengivelse av livet i kunsten, av fortiden skapt gjennom hukommelsen. Det er både et portrett av kunstneren og en oppdagelse av estetikken som portrettet er malt etter, og det skulle ha en sentral innflytelse på litteraturen fra det tjuende århundre. George Painters arbeid har på en briljant måte fanget livet til den store forfatteren i en TOUR DE FORCE av vitenskapelig forskning og litterært håndverk.

Wikipedia

PS! Fant boken hos Norli, 1996 utgave, Forlag: SD Books, 816 sider (min er 1983 utgave, men jeg har ikke mottatt den enda)