Mann!

bibelske mannsbilder

av (forfatter) og Morten Krogvold (illustratør).

Det norske bibelselskap 2000 Innbundet

Forfatteren forsøker å vise leseren Bibelens mannsbilder ved hjelp av tekster fra Første Mosebok til Johannes' åpenbaring. De bibelske tekstene får stå alene. I kapitler som Mann og kvinne, Far, Bror og Sønn følger vi mannens utvikling.

Kan en og samme mann være både harpespiller og soldat, salmedikter og konge? Kan en mann som i det ene øyeblikk seirer i en av historiens mest omtalte tvekamper, i det neste øyeblikk stå gråtende foran sine undersåtter?
Bibelens David er en slik mann. Han er også et forbilde for andre bibelske mannsskikkelser.
Forfatteren Håvard Rem begynte å lese Bibelen på sin seksårsdag. I denne boken forsøker han å vise oss Bibelens mannsbilder ved hjelp av tekster fra Første Mosebok til Johannes' åpenbaring. De bibelske tekstene får stå alene. I kapitler som "Mann og kvinne", "Far", "Bror", "Sønn", "Rik" og "Utstøtt" følger vi mannens utvikling - "nærmest som en arkeologisk utgravning i vår egen bevissthet og underbevissthet".
Sitatet er hentet fra Rems forord, der han også skriver: "Lite har vekslet mer de siste generasjoner enn manns- og kvinnebildene. Dagens tjueåringer har sine kjernefamilie-besteforeldre som ideal, og sine skilsmisse-foreldre som modell. I spennet mellom empati og livsutfoldelse, selvoppofrelse og selvrealisering, står dagens menn og Bibelens menn. Med fare for å forskreve oss prøver vi å forene patriarkenes livskraft med evangelistenes myke hjerter. Den motsatte kombinasjonen er også en mulighet: Harde hjerter i livsfornektende kropper."
Fotografen Morten Krogvold har utstyrt boken med en rekke portretter av dagens menn. Men det er bare leseren selv som kan overføre tekstene til sitt eget liv.

Forlag Det norske bibelselskap

Utgivelsesår 2000