Mangfoldet i styrerommet

styrearbeid og kvinner

av (forfatter), Lilliann Andreassen (forfatter), Kirsti Kierulf (forfatter) og Elbjørg Gui Standal (forfatter).

Fagbokforlaget 2007 Heftet

Boken er ment som en veiledning og inspirasjon for alle som arbeider i styrer. Den tar for seg hva som kreves for å oppnå fungerende mangfold, hva som gir utviklingsmuligheter og ikke minst en oversikt over de nye reglene om kjønnsrepresentasjon i styrer. Forfatterne har bred erfaring fra norsk og internasjonalt næringsliv og som medlemmer av styrer. Har stikkordsregister.

Denne boken er en nyttig veileder om hvordan man oppnår reelt mangfold i styret. Mangfoldet i styrerommet er skrevet i lys av den mangfoldsdebatten som fulgte lovkravet om førti prosent kjønnsrepresentasjon i norske allmennaksjeselskaper. Boken gir eksempler på godt styrearbeid, hvordan man kan takle styret i krise, styrets rolle som kollegium, styremedlemmets og styreleders rolle, og hvordan man rekrutterer styremedlemmer. Forfatterne tar opp aktuelle problemstillinger i forhold til lover, regler for god virksomhetsstyring og forventninger fra eiere, ansatte og andre interessenter. Vi presenteres for situasjoner som kan oppstå i styrerommet, og hvordan menneskesyn og holdninger har betydning for styrekulturen og styrets arbeid. Boken er viktig for alle som kvalifiserer seg til styrearbeid, for styreledere og menige medlemmer, og for valgkomiteer og andre som rekrutterer styrekandidater. Kate Rodin er en meget erfaren næringslivskvinne med tjue år i norsk og internasjonalt næringsliv som advokat, leder, medlem av konsernledelse og styremedlem. I dag er hun i Nordre Vestfold tingrett. Lillann Andreassen var en av pionerene bak Innovasjon Norges strategiske satsning på styrekandidatskolering og program for styreopplæring i virksomheter med offentlige eiere. Hun er seniorrådgiver og styrecoach i Bedriftskompetanse AS. Kirsti Kierulf har lang erfaring med styrearbeid i alt fra små privateide virksomheter til store børsnoterte selskaper. Elbjørg Gui Standal er en nestor i Norge innenfor mangfold i styrerommet. Hun arbeider ved Handelshøyskolen BI, og har vært faglig ansvarlig for Innovasjon Norges kurs i styrearbeid.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2007