Omtale fra forlaget
Hvordan kan migrasjon være både en risikofaktor og en ressurs? Mangfold og mestring i barnehage og skole gir perspektiver til svar på dette spørsmålet. Målet er at studenter innen allmennlærer-, førskolelærer- og spesialpedagogikkutdanninger skal få økt kunnskap om hvilke utfordringer og muligheter migrasjon innebærer. Bokas første del gir et historisk tilbakeblikk på migrasjon til og fra Norge og omfang av innvandring til Norge i dag. Videre presenteres viktige lover og planer for skole og barnehager, samt begrunnelser for tospråklig opplæring. I bokas andre del presentes John Berrys internasjonalt anerkjente akkulturasjonsteori, som frem til nå ikke har vært så detaljert beskrevet på norsk. Teorien tar for seg hvordan ulike faktorer kan være en risiko for - eller påvirke - den psykologiske og sosiokulturelle tilpasningen til personer som har migrert. Akkulturasjonsteori blir også koblet til blant annet teori om mestring, hvor Lazarus er en sentral teoretiker. Bokas siste del beskriver en del viktige prinsipper for det praktiske arbeidet i barnehage og skole. Flere av prinsippene blir eksemplifisert med konkrete tiltak. Betydningen av et godt samarbeid med foresatte vektlegges. Målgruppen for boka er studenter innen allmennlærer-, førskolelærer- og spesialpedagogikkutdanninger. I tillegg vil den være aktuell for studenter innen helse- og sosialfaglige studier og ansatte i barnehager og skoler som møter barn, ungdom og foreldre med innvandrerbakgrunn i sitt daglige arbeid.
Forlag Høyskoleforlaget
Utgivelsesår 2011
Format Heftet
ISBN13 9788276348637
EAN 9788276348637
Språk Bokmål
Sider 182
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket