Malerier

av (illustratør) og Andrew J. Boyle (oversetter).

Press 2011 Innbundet

Boka er gitt ut i forbindelse med utstillinga Geometry and flux ved Haugar Vestfold kunstmuseum og Kunstmuseet Kube. Den presenterer malerier av Kjell Torriset og inneholder artikler av Tone Lyngstad Nyaas, Tore Rem og Geir Hellemo.

Malerier/Painting gir en bred presentasjon av Torrisets arbeider og utforsker hans interesse for kunsthistorie, ulike språk og ikke minst litterære og filosofiske temaer som tydelig lar seg spore i hans bilder. I maleriene fra de siste ti år er akten fortsatt et sentralt element, men i økende grad modellert med et mer realistisk anslag. Kroppenes skjønnhet og blikkenes tillitsfulle henvendelse gir likevel en påminnelse om alle tings forfall da de er malt som om de gjennomgikk en eksistensiell metamorfose. Figurenes utsatte posisjon poengteres av et fragmentarisk billedspråk der mennesket settes inn i en tidslinje som flyter frem og tilbake mellom fortid og fremtid. Nonfigurative tegn og strukturer danner et drømlignende univers som leder tankene i retning av det metafysiske og gåtefulle i tilværelsen. Kjell Torriset, født 7. mai 1950, fødested Ålesund, norsk maler og grafiker; utdannet i London 1970-74. Bosatt i England.

Parallell tittel Paintings

Forlag Press