Magnus Poulsson

mennesket og hans krets, arkitekten og hans verk

Ad notam 2021 Innbundet

Magnus Poulsson (1881 - 1958) var i første halvdel av forrige århundre antagelig Norges mest kjente arkitekt - først og fremst for sitt samarbeid med Arnstein Arneberg om Oslo Rådhus (av en fagjury bedømt som Norges betydeligste byggverk i forrige århundre) og Telegrafbygningen i Oslo, men også for andre monumentale prosjekter som Sandvika Rådhus med sentrumsregulering, DFDS-gården i Karl Johans gate 1, FRAM-gården i Bygdøy allé 4, herskapelige villaer og en rekke praktfulle gårdsanlegg som Maarud og Hovinsholm. Med henimot 1 000 illustrasjoner er dette verket på nesten 600 sider et overflødighetshorn av vakre og interessante tegninger og fotografier. Ved presentasjon av en rekke tegninger fra enkelte av Poulssons mest sentrale arbeider får leseren flere innblikk i utviklingen fra de innledende skisser til ferdige verk. I tillegg til omfattende biografisk tekst, brev, intervjuer og foredrag er teksten krydret med Poulssons egne kommentarer til mange av oppgavene.

Forlag Ad notam

Utgivelsesår 2021