Magiske Tønsberg

en byvandring

vandring i historiske Tønsberg med penn og pensel

Gyldne snitt 2022 Innbundet

"Magiske Tønsberg" er en vandringsbok i Norges eldste by! I boken gjør jeg betraktninger over det autentiske og karakterfaste som fremdeles finnes i byen. Jeg undrer meg over hvordan livet en gang kan ha vært her. De gamle bygningene og gatene bærer alle en historie som jeg mener det er verdt å lytte til.

Som tradisjonell arkitekt tar jeg meg i å tenke at fortidens tømrere, byggmestere og senere arkitekter skapte mer tiltalende omgivelser for 100 år siden enn i dag. Mitt håp er at vi kan finne tilbake til mer harmoniske og menneskelige omgivelser gjennom å studere det som ble skapt på den tiden da klassiske prinsipper ble fulgt og omfavnet.

Boken er basert på 111 malerier, tegninger og skisser som jeg startet med på tidlig 1980-tallet. Jeg ønsker med dette å dele gleden over det jeg ser i det vakre som fremdeles eksisterer der jeg rusler gatelangs Tønsberg med penn og pensel.

Forlag Gyldne snitt

Utgivelsesår 2022