Madagaskar

filmfortellingen

av (utgiver), Joseph Williams (illustratør) og Unni Rom Stueland (oversetter).

Damm 2005 Innbundet

Løva Alex, sebraen Marty, sjiraffen Melman og flodhesten Gloria har levd heile livet i dyrehagen i New York. De er vant til topp bevertning og godt stell, og alle er såre fornøyde med livet, bortsett fra Marty. Han drømmer om å komme til villmarka, og før de veit ordet av det, blir drømmen hans til virkelighet. De fire vennene blir sendt av gårde med et lasteskip til Afrika. På grunn av et mytteri om bord av fire driftige pingviner, blir dyra skylt i land på øya Madagaskar i stedet. Nå må de finne ut om villmarkslivet er noe for dem, og om de klarer å leve på øya uten å bli sprø.

Løven Alex er hovedattraksjonen i dyrehagen i New York. Han og vennene hans sebraen Marty, sjiraffen Melman og flodhesten Gloria har levd hele livet i fangenskap i zoologisk hage. De er vant til topp bevertning og godt stell, og er såre fornøyde med livet. Med unntak av drømmeren Marty. Han klarer ikke å la være å fantasere om å komme til villmarken. Før de vet ordet av det, blir Martys drøm virkelig. De fire vennene blir sendt av gårde med et lasteskip til Afrika. Men på grunn av mytteri om bord av fire driftige pingviner, blir dyrene skylt i land på øya Madagaskar i stedet. Vil de klare seg på øya uten å bli sprø? Og er nå egentlig villmarkslivet noe for dem?

Forlag Damm

Utgivelsesår 2005