Måling av livskvalitet i klinisk praksis

en innføring

av (forfatter) og Berit Rokne Hanestad (forfatter).

Fagbokforlaget 2004 Heftet

Boken gir veiledning for de som arbeider innenfor helsetjenesten om hvordan man kan kartlegge livskvalitet i egen praksis, og hvordan man kan analysere og tolke innsamlet data. Har skjema, og eksempler viser hvordan man kan bruke disse i en klinisk sammenheng. Med litteraturliste og register.

I helsevesenet har man tradisjonelt benyttet objektive kriterier, for eksempel overlevelse og kurasjon, som mål for medisinsk behandling. Helsepersonell har også vanligvis vurdert hvordan pasientene har det, og hvilken effekt behandling og pleie har hatt. Sykdomsbildet er i dag mer komplekst. Mange lever lenge med kroniske sykdommer, og det er ikke lenger tilstrekkelig å vurdere effekt av behandling og pleie ved hjelp av tradisjonelle indikatorer. Kunnskap om pasientens egen opplevelse av sykdomssituasjon er viktig for å kunne evaluere og etablere effektive helsetjenestetiltak. Livskvalitet er et begrep som belyser personers subjektive vurdering av sin situasjon. I løpet av det siste tiåret har livskvalitet blitt et akseptert mål innenfor pasientbehandling både nasjonalt og internasjonalt. Denne boken gir råd og veiledning til helsepersonell som ønsker å kartlegge livskvalitet i egen praksis, enten for å beskrive ulike gruppers livskvalitet eller for å kunne måle effekten av ulike tiltak. Forfatteren vektlegger måling av livskvalitet ved hjelp av selvrapport i form av spørreskjema, gjennomgår de mest brukte livskvalitetsskjemaene og eksemplifiserer bruken av disse i en klinisk sammenheng. Astrid K. Wahl har doktorgrad i sykepleievitenskap fra Universitetet i Bergen og er førsteamanuensis ved Høgskolen i Oslo, avdeling for sykepleierutdanning. Hennes forskningsfelt er livskvalitet, mestring og helse hos kronisk syke. Berit Rokne Hanestad er sykepleier og dr.polit. i sykepleievitenskap fra Universitetet i Bergen. Hun arbeider som førsteamanuensis og seksjonsleder ved seksjon for sykepleievitenskap, Universitetet i Bergen. Forskningsinteresser er kronisk sykdom og livskvalitet.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2004