Lyriaka

barnas egne dikt 1996-2006

av (redaktør) og Mons Emil Christensen (illustratør).

Gyldendal 2006 Innbundet

Boka er en samling dikt og tekster skrevet av barn i hele landet. Disse ble samlet inn i løpet av en tiårsperiode. Diktene og tekstene fungerte som inspirasjon til fortellingen om fantasilandet Lyriaka. Dette er en verden som bare kommer til syne ved å se på livet gjennom barns øyne. I boka guider hunden Lyriko fra Lyriako leserne gjennom teksten.

10 år med barnas egne dikt - samlet mellom to permer Lyriaka er et fantasiland med en diktfabrikk, der kan man mate maskinen med dikt Ideen bak Lyriaka kommer fra Petter Moen og Øyvind Gravdal.Idèen bak Lyriaka kommer fra Petter Moen og Øyvind Gravdal ved Mogra barnekultur. Mogra barnekultur har som visjon å stimulere barns skapende og lekende evner, samt å fremme kultur skapt av barn selv. Barna skriver dikt og tekster, og med utgangspunkt i diktene fortelles historien om landet Lyriaka - et land fylt av spennende byer og fargerike innbyggere.Øyvind Gravdal komponerer musikk til diktene, mens Petter Moen lager rammefortellingen som diktene og sangene blir satt inn i. Lyriaka ble belønnet med Spellemannsprisen 1997 for beste barneplate og har vært nominert både i 2002 og 2004.Den forige platen, "Lyriakafabrikken - og jakten på de magiske versene", ble gitt ut i 2004 på Universal records i et samarbeid med Redd barna. Tekstgrunnlaget for plata ble dannet etter en landsomfattende innsamling av dikt hvor tema var "skole". Lyriakafabrikken er også rammen for vårens produksjon på TV2-Junior. Her får vi se fabrikken i virksomhet - dikt, tanker og idèer blir ført inn i maskinen og ut kommer det fiks, ferdige sanger. Serien går frem til sommeren 2005.Lyriaka har vært å høre og se på de fleste festivaler rundt om i landet de siste årene. De har etter tre sesonger i Kristiansand etablert et godt samarbeid med Dyreparken. Denne sommeren etableres et nytt samarbeid med Hunderfossen familiepark. Ved siden av dette drar Lyriaka på skolekonsertturnéer med Rikskonserterne og Den kulturelle skolesekken. Denne våren har vi saumfart buskerud og akershus.I vår gir Lyriaka ut sin fjerdeLyriaka er et fantasiland. Et sted der dikt blir til. Petter Moen og Øyvind har reist rundt land og strand og samlet sammen dikt fra en masse barn fra

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205358188