Lykkesmeden

Tiden 2009 Innbundet

Folkesjelens siste tilholdssted på Norgeskartet i dag er, ifølge biografen, en toromsleilighet i Christies gate i Bergen. Der snoker han rundt mens han venter på at den tidligere nordsjøarbeideren, nå selvhjelpshåndbokforfatteren Svein Stø skal komme hjem og intervjuet til en biografi kan begynne. Romanen er et formeksperiment, men også en fortelling om klok teori i møte med skjebnens tilskikkelser, om en kvinne, en gutt, en katt, to menn og lykken.

Original og leken roman om suksessrik selvhjelpsbokforfatter Frode Johansen Riopelle har gått fra novellesjangeren og skrevet sin første roman. Det har blitt en høyst original og leken roman som heter Lykkesmeden. Det er en fiktiv biografi om selvhjelpsbokforfatteren Svein Stø. Med sin jordnære og uortodokse stil har han tatt selvhjelpsbokmarkedet med storm og gjort stor suksess. Et av hans fremste motto er.Aldri en hvil uten et løft først, aldri et løft uten først å ha lova seg sjøl en hvil.. Men det går heller skeis når han skal bruke ideene og mottoene sine i sitt eget ekteskap. Kona føler at hun bare er en bit i et puslespill på veien mot lykke. Så hun går over i en utenomekteskapelig affære - med ingen ringere enn Svein Støs biograf, altså han som liksom skriver denne fortellingen. Dermed er det duket ikke bare for ekteskapskonflikt, men om det forfatteren selv kaller en brytekamp mellom en forfatter og hans biograf.Vi kjenner igjen Johansen Riopelles satiriske og samfunnskritiske penn fra debuten. I dette tilfellet er det selvhjelpsbølgen og alle de kvasifilosofiske oppskriftene på lykke som får gjennomgå. I et videre perspektiv er det en roman som gir et satirisk bilde av Norge og norske idealer om lykkelige mennesker i et lykkelig og vellykket samfunn.Aftenposten skrev om Johansen Riopelles debut at den var i forreste rekke blant bokhøstens prosadebutanter.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2009