Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Gjennomgangstema i boken er om man vil se musikken politiseres på samme måte som kunsten. Nye tendenser blant de yngste norske komponistene presenteres, og det gis en kritisk vurdering av repertoarpolitikken til landets symfoniorkestre. Boken bringer et innspill om homoseksualitet og musikk, og presenterer Ultimas festivalkomponist 2002, italieneren Salvatore Sciarrino.
Omtale fra forlaget
Kunsten politiseres, det er det klare tegn til både innen teater, bilde- og konseptkunst. Vil vi også se tilsvarende tendenser innen kunstmusikken? I Musikkens nødvendighet er dette gjennomgangstema i flere av de tolv bidragene.
.
I boka vil du også få presentert nye tendenser blant de yngste norske komponistene og få en kritisk vurdering av repertoarpolitikken i landets symfoniorkestre. Vi bringer et friskt innspill om homoseksualitet og musikk og presenterer Ultimas festivalkomponist 2002, italieneren Salvatore Sciarrino.
.
Her er intervjuer med den amerikanske komponisten Christian Wolff som tilhørte den berømte New York-skolen sammen med John Cage, med hans tyske kollega Helmut Lachenmann og med Antonio Bibalo, den 80-årige norske operakomponisten med røtter i Italia og suksess i Tyskland - og med støykunstneren Lasse Marhaug.
Forlag Blåmann musikkforl. Norsk Komponistforening
Utgivelsesår 2002
Format Heftet
ISBN13 9788246200439
EAN 9788246200439
Språk Bokmål
Sider 140
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket