Lutherske kvinneprester i Kamerun

Embla akademisk 2022 Heftet

Gjennom denne boken presenteres ny forskning om kvinnelige prester i den Den evangelisk-lutherske kirke i Kamerun (EELC), og viser hvordan kjønnskampen utspiller seg der. Tomren dokumenterer hvordan debatten om kvinnelige prester i Kamerun er vevd inn i og påvirket av norsk og amerikansk kirkehistorie. Boken står i en feministisk tradisjon og formidler kunnskap fra kirke- og misjonshistorie, systematisk teologi og praktisk teologi. Den gir også innføring i kjønnsforskning, feminisme og FN's bærekraftsmål om likestilling. I et overordnes perspektiv berører debatten om kvinnelige prester i EELC spørsmål som handler om hva som former og skaper ekklesiologiske endringer. Boken er dermed - i tillegg til at den handler om debatten om kvinners posisjon og kvinnelige prester i EELC- en bok om hvilke faktorer som påvirker kirkers ekklesiologi og selvforståelse. I siste kapitel viser Tomren hvordan forskningsfunnen i boken kan tas til inntekt for at ekklesiologi (kirkelære) er like mye påvirket av praktiske erfaringer i kirkene som av teoretisk refleksjon. Han argumenter for at ekklesiologi hører til i et skjæringspunkt mellom praktisk teologi og systematikk, og tar til orde for hva han omtaler som en praksisnær ekklesiologi.

Tom Sverre Tomren Ph.D, (f.1966) Forsker og underviser ved VID (Stavanger) og ved Høyskolen på Vestlandet. Han er fast gjesteforeleser ved det Lutherske instituttet i Meiganga (ILTM) og ved det Protestantiske Universitet i Sentral-Afrika (UPAC) i Yaunde (Kamerun). Tomren har bakgrunn som lærer, prest, misjonær, miljøaktivist og politiker. Tidligere har han publisert bøker og artikler om emner som miljøetikk, økoteologi, bærekraft, miljølære og misjon.

Historien og erfaringene til de første kvinnelige pastorene i Kamerun er viktig for kvinner i Afrika, og for alle som er opptatt av kvinners rettigheter. Boken belyser også hvordan praktisk erfaring skaper ekklesiologi. Jeg anbefaler denne boken på det sterkeste, og håper den blir lest av teologer

Forlag Embla akademisk

Utgivelsesår 2022