Luondu juoiggaha

DAT 2005 Innbundet

Boken inneholder intervjuer gjort av Maj-Lis Skaltje i 1992 om samenes musikktradisjon. Vi møter nærmere femti personer, fra Arjeplog i sør til Karesuando i nord, som deler sine tanker, erfaringer og minner om joiken.

Jojken är renens melodi. Jojken har fått tonerna från fåglar, bäckar och vindens ljud. Jojken har varit en vän under långa mörka vinternätter, gett kraft när arbetet varit tungt. Jojken är glädje. Jojken har hållit en ung. Jojken är en minneskonst, gemensam glädje och ett sätt att visa kärlek. Jojken når längre än orden, knyter släktband, vänner och generationer, även de som redan är i en annan värld. Det hörde Maj-Lis Skaltje när hon 1992 intervjuade närmare femtio personer, från Arjeplog i söder till Karesuando i norr, om deras tankar, erfarenheter och minnen om jojken. Det var en dokumentation om samernas musiktraditioner som Svenska Samernas Riksförbund lät genomföra. Dessa värdefulla intervjuer ges nu ut i bokform, illustrerade med svart-vita fotografier från de intervjuades privata fotosamling.

Forlag DAT

Utgivelsesår 2005