Lukkøye

historien om Ole Klemetsen

Tiden 2002 Innbundet

Boken skildrer Ole Klemetsens bokserkarriere fra begynnelsen, til familiens kamp for sitt eget Team Klemetsen. Vi følger Oles bokserkarriere, både som amatør i Stavanger og senere som profesjonell i miljøet i Kronk Gym i Detroit. Oles utvikling som bokser står i sentrum av beretningen. Men historien rommer også et annet perspektiv: Familiens søken etter sin identitet, som reisende folk. Har kildehenvisninger.

En unik og intens beretning om Ole Klemetsens fantastiske boksekarriere og livet bak kulissene. Boken burde være svært relevant for sportsinteresserte i alle aldre og andre som har fulgt Lukkøyes mye omtalte karriere gjennom årene. Biografien skildrer Ole Klemetsens boksekarriere helt fra begynnelsen: Fra oppveksten i Stavanger, der de første treningsøktene skjedde sammen med faren og broren i Nylund skoles kjellerlokaler, til familiens kamp for sitt eget Team Klemetsen. Vi følger Oles utrolige boksekarriere, både som amatør og senere som profesjonell i det steinharde miljøet i Kronk Gym i Detroit i USA. Boken går tett inn på amatør- og proffboksingens gode og mindre gode sider. Oles utvikling som bokser står naturlig nok i sentrum for beretningen. Men historien om Ole Klemetsen rommer også et annet perspektiv: Familiens søken etter sin identitet. Boken er illustrert. Bjørn-Erik Hanssen (f. 1952) bor i Trondheim. Han har tidligere utgitt en rekke bøker, både dikt og prosa. Flere av dem er oversatt til dansk og tysk. Dokumentarromanen "Gategutt" kom ut i 1990 på Tiden Norsk Forlag.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2002