Lokkeduen og sjøkapteinen

et personlig dokument om en familie i krig og fred

Koloritt 2009 Innbundet

Boka handler om en bror og en søster som var på hver sin side under krigen. Wally var Gestapos lokkedue, og ble dømt til 20 års straffearbeid. Wallys bror var krigsseiler og konvoileder for de alliertes styrker, og ble høyt dekorert for sin innsats. Spørsmålene boka tar for seg er hvorfor og hvordan dette kunne skje? Boka handler også om skyld og forsoning, og den beskriver den virkning hendelser og holdninger har hatt på familielivet og dens enkeltmedlemmer etter krigen og fram til i dag.

Bror og søster - på hver sin side under krigen Wally var Gestapos lokkedue under krigen, og ble dømt til 20 års straffearbeid. Dødsstraff var også aktuelt. Wally var forfatterens tante. Forfatterens far, Wallys bror, var krigsseiler og konvoileder for de allierte styrker og ble høyt dekorert for sin innsats. De to søsknenes polariserte posisjoner under krigen er et dramatisk bakteppe for boken. De var fem søsken på den lille gården nordpå. Han som ble helt, og hun som ble forræder var de som var mest like i søskenflokken, og nettopp dem som deres mor var mest stolt av. Han, på flåten på det brennende havet, hadde intet kjennskap til hennes liv der hjemme. Hun, som svingte seg på silkestrømpelegger, mens gode nordmenn handlet på rasjoneringskort, kjente godt til sin brors konvoifart i Atlanterhavet.

Forlag Koloritt

Utgivelsesår 2009