Lokalsamfunn og helse

forebyggende arbeid i en brytningstid

av (redaktør), Therese Andrews (redaktør), Arne H. Eide (redaktør) og Elisabeth Fosse (redaktør).

Fagbokforlaget 1999 Heftet

Boken er en artikkelsamling med bidrag fra norske og utenlandske forskere og setter fokus på lokalsamfunnets betydning i forebyggende helsearbeid. Ulike perspektiver og strategier som har vært fremsatt bl.a. av Verdens helseorganisasjon og norske helsemyndigheter blir presentert og diskutert. Har litteraturlister.

. De norske helsemyndighetene har utpekt lokalsamfunnet som en viktig arena for forebyggende og helsefremmende arbeid. Men hva er et lokalsamfunn, og hvordan skal en strategi som bygger på lokalsamfunn, omsettes i praksis? I denne boken argumenterer forfatterne for at lokalsamfunnet både er og vil forbli viktig for forebyggende helsearbeid. De presenterer og diskuterer ulike perspektiv og strategier som har vært fremsatt av blant annet Verdens Helseorganisasjon og norske helsemyndigheter. Boken er inndelt i tre hoveddeler: 1. teoretiske perspektiv på globaliseringsprosesser og lokalsamfunn 2. teoretiske artikler om lokalsamfunn som arena i forebyggende og helsefremmende arbeid, og artikler som drøfter hvilke konsekvenser ulike definisjoner av begrepet helse har for praksis og politikkutforming 3. empiriske artikler som tar for seg forebyggende og helsefremmende arbeid i ulike typer lokalsamfunn Artikkelsamlingen inneholder bidrag fra norske og internasjonale forskere med ståsteder innen sosiologi, statsvitenskap, antropologi og psykologi, og bidragene stiller seg kritisk til mange av de strategiene som har dominert det forebyggende og helsefremmende arbeidet de siste årene. Boken henvender seg til så vel studenter ved høgskoler og universitet som til ledere og beslutningstakere innen helse- og sosialsektoren. Asbjørn Røiseland er dr.polit og forsker ved Nordlandsforskning i Bodø. Therese Andrews er cand.polit. og doktorgradstipendiat ved HEMIL-senteret. Arne H. Eide er dr philos. og seniorforsker ved SINTEF-Unimed. Elisabeth Fosse er cand.polit. og forsker ved HEMIL-senteret.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1999