Lofotraidet 4. mars 1941

operasjon Claymore

Ares forl. 2018 Heftet

Tidlig på morgenen den 4. mars 1941 fosset fem britisk jagere sammen med to troppetransportskip inn i Vestfjorden i Lofoten. I løpet av få timer var Brettesnes, Svolvær, Henningsvær og Stamsund okkupert av 500 britiske kommandosoldater, 50 britiske ingeniørsoldater og 52 nordmenn, under ledelse av kaptein Martin Linge. Dette var det første store kommandoraidet i historien og det skulle ikke bli det siste. Oppdraget var å sprenge mest mulig av den krigsviktige fiskeoljeindustrien i Lofoten, sammen med å senke flest mulig skip som tyskerne brukte, ta tyske fanger, fange norske nazisympatisører og hente ut frivillige nordmenn som ville slåss for Norge. Raidet varte i sju timer og ble sett på som en enorm suksess.
Raidet forløp rolig og smertefritt for kommandosoldatene, men represaliene for befolkningen i etterkant var harde. I tillegg var 18 fabrikker ødelagt, 3 millioner liter fiskeolje satt fyr på i tillegg til at nesten 20 000 tonn skipstonnasje var senket.

Til tross for at det ikke ble kamper med tyske soldater er raidet regnet for å være et av de viktigst raidene under andre verdenskrig. Boken tar for seg bakgrunnen og forberedelsene, gjennomføringen og de strategiske virkningene som kom i kjølevannet av aksjonen.

Boken er rikt illustrert med kart og bilder.

Forlag Ares forl.

Utgivelsesår 2018