Løgnindustrien

et korrektiv til det falske bildet av Israel

av (forfatter) og Karin Abraham (oversetter).

MIFF forlag 2015 Heftet

«Israel behandler palestinerne like ille som jødene ble behandlet under andre verdenskrig.» I 2012 sa ni prosent i en meningsmåling at dette «stemmer helt». 29 prosent sa «det stemmer nokså godt». Bare én av tre nordmenn hadde kunnskap nok om Midtøsten eller andre verdenskrig til å ta avstand fra denne horrible anklagen.
Det er tydelig at det er svært god etterspørsel etter løgnindustriens varer og tjenester i Norge. Det er derfor denne boken er så viktig. Ben-Dror Yemini tar for seg en rekke av anklagene mot staten Israel, og viser med en jurist og forskers grundighet hvordan de bygger på løgn.
Grunnleggeren av Human Rights Watch, Robert Bernstein, var en av dem som oppmuntret Yemini til å skrive denne boken. Bernstein mener menneskerettighetsorganisasjoner, inkludert den han selv var med å starte, hjelper dem som ønsker å gjøre Israel fredløs i det internasjonale samfunnet.
Løgnindustrien begynte ut fra gode intensjoner, med en generasjon europeere som tok side med den svake parten . palestinerne. Men på veien gikk noe forferdelig galt. Etterhvert var ikke intensjonene like gode lenger. Fra legitim kritikk av Israel ble sannheten vridd på og det endte opp i regelrette løgner. Løgnindustrien har skapt en av vår tids største svindelsaker.

Forlag MIFF forlag

Utgivelsesår 2015