Livsløp og hverdagsliv med utviklingshemning

livsberetninger til personer med utviklingshemning og deres eldre foreldre

av (forfatter) og Vigdis Hegna Myrvang (forfatter).

Aldring og helse 2008 Heftet

Boken gir en beskrivelse av utviklingshemmedes livssituasjon og hverdagsliv i dag. Den viser hvordan hverdagslivet oppleves av eldre foreldre og deres utviklingshemmede voksne barn - bak idealene og hensiktene i den offentlige omsorgen. Boken utgis i forbindelse med prosjektet "Den doble aldringen" som tar for seg livsløp, aldring, livssituasjon og levekår til gamle foreldre og deres voksne barn med utviklingshemning, og deres behov for bistand. Har litteraturliste.

Boken springer ut fra prosjektet "Den doble aldringen". Boken baserer seg på hva eldre foreldre til voksne utviklingshemmede barn forteller om barnets livshistorie og sin egen - i sammenvevde livsløp. Forfatterne har også hatt samtaler med noen av de voksne barna som forteller om hvordan de opplever livet og hva som betyr noe for dem i hverdagen. Boken gir stemmer til dem som har vært overhørt og glemt som informanter om sitt liv. Boken gir en inngående beskrivelse av utviklingshemmedes livssituasjon og hverdagsliv i dag. Den viser hvordan hverdagslivet oppleves av eldre foreldre og deres voksne barn - bak idealene og hensiktene i den offentlige omsorgen. Intervjuene har vist hvordan systemsvikt i støtteapparatet har konsekvenser i menneskers liv, hvordan manglende kontinuitet, hjelp og avlastning gir et uforutsigbart og utrygt hverdagsliv. Boken viser den andre siden av hvordan systmer fungerer: det erfarte livet - og sammenhengen mellom livsvilkår og livsinnhold for utviklingshemmede personer og deres gamle foreldre.

Forlag Aldring og helse

Utgivelsesår 2008